lördag 5 januari 2013

Pizza: Prosciutto och Roccula

Näst sista dagen på julledigheten och vardagen närmar sig. Eller vi har ju haft vardag varje dag men en vardag som inkluderar arbete är på intåg. Det som är mest positivt med den vardagen är att man får så väldigt bra rutiner på sömn, kost och träning. Det gillar jag. World of Shapes Stefan har promotat sin pizza i flera dagar så gissar att det är många fitnessfightare som käkat pizza ikväll. Jag lika så.

Pizza med Prosciutto, Keso och Roccula (ca 510kcal/port enligt min uträkning vilket är i överkant och receptet kommer revideras för att få ner kcal intaget till nästa pizzabakardag!)


Recept (1port)
Pizzadeg
0.75dl kesella
ca 30g dinkelmjöl

Pizzatopping
110g prosciutto
0.5dl keso mini (låt den gärna rinna av)
0.5dl västanost 5%
roccula

Tomatsås
1dl krossade tomater
vitlök
chilipulver
salt
peppar
oregano

Blanda ihop pizzadegen och kavla ut tunnt. Förgrädda på högvärme i ett parminuter. Ta ut och låt vila. Blanda ihop tomatsås och lägg på brödet. På med keso och ost. Därefter skinka. In i ugnen på varmluft högsta värme ca 6-8 minuter utan att bränna brödet. Toppa med oregano och roccula precis innan servering. Mumma!

Reflektion 130105: Nästa gång kommer jag att göra mindre pizzadeg. Eller iallafall en mindre pizza för att plocka mindre kcal där plus att jag kommer plocka bort västanosten 5% och ersätta med keso vilket inte kommer ge mig så mycket mindre kcal men däremot bättre näringssammansättning.

3 kommentarer:

  1. Hej! Sötsuget ligger på en låg nivå än så länge faktiskt, jag tror det blev så mycket av det hela under julen att jag gärna nu avstår en stund från allt sött :) men saltiga godsaker är jag faktiskt lite sugen på. Har du några bra tips till morgonmål, mina är så himla himla tråkiga och skulle gärna vilja ha lite variation gällandet morgonmål :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag råka just hitta in på Stefans blogg och där finns ju en hel massa frukost tips :)

      Radera